BISMILLAH....
CINTA DUNIA SAHAJA AKHIRAT AKAN MEMBERAT
CINTA AKHIRAT SAHAJA DUNIA AKAN MEMBERAT
KESIMPULANNYA DISINI-KEDUANYA SALING BERKAIT RAPAT BAGAIKAN SIMPULAN BAHASA,BAGAIKAN AUR DENGAN TEBING YANG TAK AKAN TERPISAH SELAMANYA...MAKA BEGITU JUGALAH TENTANG KEHIDUPAN INI DARI DI DUNILAH HINGGA SAMPAI KE NEGERI AKHIRAT SEGALA BEKALAN YANG NAK DIBAWA KESANA PERLU DI KUTIP AMBIL SEBAGAI BEKALAN KEAKHIRATAN YANG MENJADI PENENTUAN SEGALA YANG TERSURAT DAN TERSIRAT AKAN TERBUKA DI DEPAN YANG MAHA KUASA YANG KITA TIDAK DAPAT ELAKKAN SEGALA KEMUNGKINAN PASTI KAN TERJAWAB DISANA.
CINTA DUNIA SAHAJA?
-LALAI AKAN SEGALA HAQ(KEBENAEAN KEPADA ALLAH)
-LUPA AKAN TANGGUNGJAWAB KEPADA ALLAH.
-LUPA AKAN JATI DIRI(FIQiH)DARI MANUSIA KEPADA MANUSIA LAIN.
-LALAI,LUPA,ALPA DIRI KEPADA MENGIGATI ALLAH.
-TIADA KERAGUAN UNTUK MELAKUKAN KEBAIKAN(DOSA PAHALA TIADA MEMBEZAKAN)
CINTA AKHIRAT SAHAJA?
-LALAI KEPADA HAQ DIRI KEPADA(MANUSIA)
-LUPA SEGALA TANGUNGJAWAB KEPADA KELUARGA.
-LUPA AKAN JATI DIRI.-FIQiH(TIDAK MAHU BERSOSIAL DENGAN MASYARAKAT.
-MENIMBULKAN KERIAKAN DAN KETAKSUBAN KEPADA ALLAH ITU SENDIRI.
-TERASA DIRI CUKOP SEMPURNA SEHINGGAKAN TIDAK MAHU MENERIMA TEGURAN DARI MANUSIA LAIN.(MARAH KEPADA MANUSIA)
-KERIAKAN KEPADA(. MANUSIA )
-BERLEBIHAN SEHINGGAKAN LUPA AKAN TANGGUNGJAWAB YANG DIPERINTAHKAN DIDUNIA.
KESIMPULANNYA LAGI DISINI.
1)
JIKA HANYA SALAH SATU SAHAJA DI AMBIL KIRA JAWAPAN DARI PERSOALAN JIKA AKHIRAT SAHAJA DIAMBIL KIRA SUDAH KEBERUNTUNGAN DIRI MAKA SEGALA HAQ YANG DI PERTANGUNGJAWABKAN KITA KEPADA MANUSIA LAIN(PAHALA DARI KEBAIKAN KITA KEPADA MANUSIA ITULAH YANG DI AMBIL KIRA)-BEKALAN KE AKHIRAT YANG NYATA.
2)
JIKA HANYA SALAH SATU SAHAJA DI AMBIL KIRA DARI PERSOALAN,JIKA DUNIALAH SAHAJA DI PERHADAPKAN DAN HANYA AKHIRAT SAHAJA DIPERTONTONKAN MAKA AKAN TERPESONGLAH AGAMA DAN TERSESATLAH SELAMANYA JIKA MASIH TIDAK DISEDARIKAN.
OLEH YANG DEMIKIAN SEGALA UJIAN YANG DIBERIKAN KEPADA KITA ITU SELAIN DARI YANG LAINNYA ALLAH BERI DALAM (KEADAAN ATAU SITUASI KEJADIANNYA) AKAN SEGALA SESUATU HAL YANG DIPERTURUNKAN KEPADA KITA UMMATNYA ,IALAH DARI MANUSIA ITU SENDIRI YANG KADANGKALA ALLAH PERTEMUKAN ORANG (SAHABAT)YANG TAK SEMPURNA AKAN KELAKUANNYA DAN KEIMANANNYA KEPADA KITA ITU BUKAN UNTUK KITA CACI MAKI HINAKAN ADALAH ALLAH (BERKEHENDAKAN) UNTUK KITA PERBETULKAN KELAKUANNYA(FIQH)KEPADA DIRI SENDIRI DAN KEPADA MANUSIA ITU SENDIRI SELAIN DARI YANG(HAQ) ALLAH KEPADA UMMATNYA DAN YANG(HAQ)MANUSIA KEPADA ALLAH(PECIPTANYA) DAN AJARINYA CARA BAGAIMANA KITA KUATKAN DAN KUKUHKAN KEIMANAN KEPADA RUKUN IMAN DAN RUKUN ISLAM DENGAN CARA YANG DI TETAPKAN,KADANG ALLAH HANTAR KITA ORANG (SAHABAT)YANG SEMPURNA KEIMANANNYA DAN KELAKUAANNYA BUKAN UNTUK KITA MEMBAGGA DAN MENGAGUNG-AGUNGKANYA KERANA(ALLAH MAHA AGUNGAN)ADALAH UNTUK KITA (UMMATNYA)CONTOHI DAN PELAJARI DARINYA UNTUK MENGISI DAN PERBETULKAN SEGALA KEKURANGANNYA DIRI KITA (UMMATNYA),UNTUK MENCAPAI KEREDHAAN ILLAHI SELAIN DARI UJIAN-UJIANNYA DARI ALLAH AZAWAJJALLA.
APAPUN SEGALA UJIAN INI HARUSLAH KITA TEMPUHI DENGAN KEREDHAAN ILLAHI,MOHONLAH DENGAN SOLAT YANG (WAJIB)5WAKTU SEHARI SEMALAM SELAIN YANG (SUNNAT) DOA-DOANYA YANG DITETAPKAN KEPADA MANUSIA KEPADA ALLAH WAJIB MEMINTA SEGALA PERTOLONGAN DI DUNIA DAN BUKAN PENGHARAPAN KEPADA MANUSIA ITU SENDIRI(ALLAH YANG MEMBUKAKAN PINTU HATI SEKALIANNYA),KEPADA ALLAHLAH KITA MEMINTA AKAN SEGALA HAL DAN AKAN SEGALA SESUATU SEBELUM MEMULAKAN HAJATNYA DENGAN ZIKIRULLAH YANG TIDAK PUTUS SELEPAS SOLAT DAN SENTIASA DI DALAM HATI DENGAN KALIMAH' ASTAGFIRULLAH'(AKU MEMOHON KEAMPUNANMU TUHAN)TIDAK KIRA DALAM KEAADAAN APE SEKALIPUN SELAIN DARI ZIKIR-ZIKIR HARIAN YANG HARUS DI AMBIL KIRANYA TETAP DI PERBUATKAN MEMUJI KEBESARAN ALLAH TANDA KESYUKURAN YANG TIDAK TERHINGGA KEPADA YANG MAHA PENCIPTA YANG TIADA TANDINGANNYA ALLAH YANG SATU(ESA)SESUATU PEKERJAAN YANG DI LAKUKAN ATAU HENDAK DI LAKUKAN AKAN DI PERMUDAHKAN ALLAH KERANA KITA SEMUA INI MANUSIA' PENDOSA' YANG TIDAK PERNAH AKAN TIDAKNYA DI BURU OLEH KEJAHATAN DIRI SENDIRI TANPA MENGGUNAKAN AQAL FIKIRAN YANG WARAS YANG ALLAH CIPTAKAN KARUNIAANNYA KEPADA UMMATNYA SELAIN DARI GANNGGUAN DAN COBAAN SYAITAN DAN IBLIS YANG MENYESATKAN ANAK-ANAK ADAMNYA.
DIFINISI-1) ALLAH YANG(HAQ) (MAHA AGUNGAN)KEPADA UMMATNYA-(PEMERINTAH)YANG MENCIPTAKAN SEGALA SESUATU DI ALAM INI(LANGIT,BUMI,TUMBUHAH,HAIWAN DAN SE ISINYA (DUNIA)ADALAH KARUNIAANYA SEMENTARA KEPADA UMMATNYA(PINJAMAN KEPADA MANUSIA)DIA YANG MEMBERI DAN MENOLAK AKAN SESUATU APAPUN KEADAAN,SITUASI,KEJADIANYA-MANUSIA YANG(HAQ)WAJIB MENURUTI SEGALA AKAN PERINTAHNYA YANG WAJIB DILAKSANANKAN IAITU BERIMAN DENGAN RUKUN IMAN DAN ISLAM(KEKUATAN IMAN)TANPA KITA MEMBALASNYA DENGAN KELUH KESAHNYA(BERIKHLAS KEPADA ALLAH)DAN WAJIB MENINGGALKAN AKAN SESUATU PEKERJAAN ATAU LARANGANNYA.
DIFINASI-2)YANG(HAQ)MANUSIA KEPADA ALLAH-YAKIN AKAN KEUJUDAN ALLAH TUHAN SEMESTA ALAM-MEMOHON ,MEMINTA DENGAN BERDOA TIDAK PUTUS-PUTUS TANPA JEMU DENGAN DOA- DOANYA HANYA KEPADANYA,AKUR AKAN SEGALA PERINTAH DAN LARANGANNYA,BESYUKUR SETIAP HARI DENGAN MEMUJI DENGAN ZIKIR-ZIKIRNYA.AKUR UNTUK SEGALA YANG SESUATU YANG DI PERTURUNKAN (TAKDIRNYA)IKLASKAN HATI(REDHAKAN) AKAN SESUATU YANG DI PERTURUNKAN DARI SELAINNYA PEKARA-PEKARA(YANG WAJIB ,YANG SUNNAT,YANG HARUS MEMBEZA KAN AKAN SESUATU PERINTAHNYA HENDAKLAH DILAKSANAKAN) DAN MENINGGALKAN SEGALA SESUATU YANG WAJIB DI TINGGALKAN(KEMUNAFIKAN,KESYIRIKAN), SEMASA DI DUNIA PERJALANAN KE AKHIRATAN.
DIFINISINYA-KEMUNAFIKAN
DIANTARANYA;-
1)TAHU MAKNA ISLAM(PERINTAH DAN LARANGANNYA) TAPI TIDAK MELAKSANAKAN DENGAN BERSUNGGUH INGIN MELAKUKAN DAN MENANGGUHKAN AKAN SEGALA PERINTAHNYA DENGAN SENGAJA.
2)BANGGA DIRI RIAK SERTA TAKKABUR(SOMBONG DIRI KEPADA MANUSIA LAIN) KERANA DARJAT KETINGGIAN ILMUNYA DAN LAIN-LAINYA SEPERTI(KEKAYAAN,KECANTIKAN RUPA PARAS,KEBENDAAN,KEPANDAIAN)MERASA HEBAT DAN BANGGA DIRI DALAM HATI(BERNIAT)
3) MENUNJUKAN RASA KEHEBATAN ITU MELALUI (BAHASA TUBUH,TUTUR KATA)KEPADA KHALAYAK RAMAI SEOLAH DIALAH YANG PALING SEMPURNA DIANTARA SEMUA MANUSIA.
4)MENGEJI AKAN SESUATU YANG DI PANDANG TIDAK ELOK MEMUJI HANYA YANG DILIHAT CANTIK DAN SEMPURNANYA SAHAJA(BURUK,CANTIK,GEMUK,MAKANAN TIDAK SEDAP DICACI MAKI HINAKAN).
5)MENCERITAKAN DAN MEMPERBANDINGKAN CIPTAANNYA(ELOK ATAU TIDAK ELOK,CANTIK ATAU HODOH,TAK SUKA ATAU SUKA,BENCI ATAU TIDAK BENCI ATAU YANG SEWAKTU DENGAN MAKSUDNYA MEMPERTIKAIKAN KEJADIANNYA HARTA BENDANYA YANG DI CIPTAKAN)
6)MEMILIH-MILIH MAKANAN(JIKA TAK SEDAP DIBUANG ATAU DI CACI DAN MARAH)
7)SEGALA KURNIAAN YANG ELOK SAHAJA DI PUJIKAN DAN SEGALA KEJADIAN KURNIAAN YANG TIDAK ELOK DAN CANTIK DI KUTUK DI HINA DAN DI PERKATAKAN.
8)TIDAK REDHA ATAS SEGALA SESUATU KEJADIAAN DAN SESUATU KEBENDAAN DAN SEMUA CIPTAANNYA.
9)PERKARA YANG ELOK ATAU TIDAK ELOK DI WARTAKAN DI CERITAKAN KESANA SINI MENUNJUKKAN PROTES(BERNIAT-RASA TIDAK PUAS HATI DENGAN SEGALA SESUATU HAL ATAU KEJADIAN).
10)DAN LAIN-LAINNYA YANG BOLEH MEMPERSEKUTUKAN ALLAH(DI BAB YANG LAIN DALAM TOPIK LAIN-IN SHA ALLAH AKAN MENYUSUL.
DIFINISI;-KESYIRIKAN.
DIANTARANYA-
1)TIDAK PERCAYA KEPADA KITAB AL-QURAN DAN HADIST NABI.(TERTANYA TANYA DALAM HATI DAN FIKIRANNYA TENTANG KESAHIHANNYA)
2)TIDAK PERCAYA PADA HARI KIAMAT.(TERTANYA TANYA BETUL ATAU TIDAKNYA KEJADIAN INI BERLAKU )
3)TIDAK YAKIN AKAN KEKUASAAN ALLAH MENCIPTAKAN AKAN SESUATU.
4)TIDAK PERCAYA DAN YAKIN KE UJUDAN ALLAH SEPERTI MELOPONG LOPONGKAN MULUT DAN MATA BILA MENDENGARKAN CERAMAH AGAMA DARI USTAZ DAN KIYAI YANG DI IKTIRAFKAN MENYAMPAIKAN AJARAN ISLAM YANG PATUT DI IKUT )
5)PERCAYAKAN TANGKAL LEBIH DARI KEKUASAAN ALLAH.
6)PERCAYA KEPADA BOMOH.
7)PERCAYA PADA UBATAN DAN DOKTOR TANPA MEMIKIRKAN BAHAWA ALLAH YANG MEMBERIKAN KESEMBUHANNYA.
TERDAPAT BANYAK LAGI KESYIRIKAN KEPADA ALLAH(KECIL DAN BESAR)DI BAB YANG LAIN IN SHA ALLAH AKAN DI KOGSIKAN.MAKA KEIMANANLAH MENYELAMATKAN KITA DARI KESYIRIKAN KEPADA ALLAH.BERIMANLAH KEPADA RUKUN IMAN DAN ISLAM BERPANDUKAN SEBUAH ALQURAN DAN HADIST NABI SAW NESCAYA KITA LAH ORANG-ORANG YANG BERIMAN KEPADA ALLAH.
LAYAKNYA SEPERTI MEMFITNAHKAN KEJADIAN ALLAH) DAN YANG BOLE DI HUKUMKAN ALLAH IAITU MEMPERSEKUTUKAN DAN MENSYIRIKKAN ALLAH ADALAH KEMUNAFIKAN DIRI SENDIRI KEPADA ALLAH(TIADA YANG MAHA TINGGI HEBATNYA AKAN SESUATU APA PUN KEJADIAN CIPTAANYA SELAIN DARI KEKUASAAN ALLAH AZZAWAJALLA)
SEGALA PANDUAN DAN SEGALANYA PENGHARAPANYA ALLAH BERKEHENDAKAN DALAM KESATUAN(NAUGAN)MEMBENARAN
SEMOGA ALLAH MEMAAFKAN HAMBA DAN SEKALIANNYA DIMUKA BUMI INI TIADA TERKECUALINYA...AMIN AMIN AMIN YA RABBAL ALAMIN....
ORANG YANG CERDIK PANDAI AKAN MEMANDANG KEPADA ISI ILMUAN YANG DISAMPAIKAN BUKAN MEMANDANG SIAPA YANG MENYAMPAIKAN DAN MEMILIH MILIH ORANG YANG MENYAMPAIKAN.
WALLAHUALAM....
CINTA DUNIA SAHAJA AKHIRAT AKAN MEMBERAT
CINTA AKHIRAT SAHAJA DUNIA AKAN MEMBERAT
KESIMPULANNYA DISINI-KEDUANYA SALING BERKAIT RAPAT BAGAIKAN SIMPULAN BAHASA,BAGAIKAN AUR DENGAN TEBING YANG TAK AKAN TERPISAH SELAMANYA...MAKA BEGITU JUGALAH TENTANG KEHIDUPAN INI DARI DI DUNILAH HINGGA SAMPAI KE NEGERI AKHIRAT SEGALA BEKALAN YANG NAK DIBAWA KESANA PERLU DI KUTIP AMBIL SEBAGAI BEKALAN KEAKHIRATAN YANG MENJADI PENENTUAN SEGALA YANG TERSURAT DAN TERSIRAT AKAN TERBUKA DI DEPAN YANG MAHA KUASA YANG KITA TIDAK DAPAT ELAKKAN SEGALA KEMUNGKINAN PASTI KAN TERJAWAB DISANA.
CINTA DUNIA SAHAJA?
-LALAI AKAN SEGALA HAQ(KEBENAEAN KEPADA ALLAH)
-LUPA AKAN TANGGUNGJAWAB KEPADA ALLAH.
-LUPA AKAN JATI DIRI(FIQiH)DARI MANUSIA KEPADA MANUSIA LAIN.
-LALAI,LUPA,ALPA DIRI KEPADA MENGIGATI ALLAH.
-TIADA KERAGUAN UNTUK MELAKUKAN KEBAIKAN(DOSA PAHALA TIADA MEMBEZAKAN)
CINTA AKHIRAT SAHAJA?
-LALAI KEPADA HAQ DIRI KEPADA(MANUSIA)
-LUPA SEGALA TANGUNGJAWAB KEPADA KELUARGA.
-LUPA AKAN JATI DIRI.-FIQiH(TIDAK MAHU BERSOSIAL DENGAN MASYARAKAT.
-MENIMBULKAN KERIAKAN DAN KETAKSUBAN KEPADA ALLAH ITU SENDIRI.
-TERASA DIRI CUKOP SEMPURNA SEHINGGAKAN TIDAK MAHU MENERIMA TEGURAN DARI MANUSIA LAIN.(MARAH KEPADA MANUSIA)
-KERIAKAN KEPADA(. MANUSIA )
-BERLEBIHAN SEHINGGAKAN LUPA AKAN TANGGUNGJAWAB YANG DIPERINTAHKAN DIDUNIA.
KESIMPULANNYA LAGI DISINI.
1)
JIKA HANYA SALAH SATU SAHAJA DI AMBIL KIRA JAWAPAN DARI PERSOALAN JIKA AKHIRAT SAHAJA DIAMBIL KIRA SUDAH KEBERUNTUNGAN DIRI MAKA SEGALA HAQ YANG DI PERTANGUNGJAWABKAN KITA KEPADA MANUSIA LAIN(PAHALA DARI KEBAIKAN KITA KEPADA MANUSIA ITULAH YANG DI AMBIL KIRA)-BEKALAN KE AKHIRAT YANG NYATA.
2)
JIKA HANYA SALAH SATU SAHAJA DI AMBIL KIRA DARI PERSOALAN,JIKA DUNIALAH SAHAJA DI PERHADAPKAN DAN HANYA AKHIRAT SAHAJA DIPERTONTONKAN MAKA AKAN TERPESONGLAH AGAMA DAN TERSESATLAH SELAMANYA JIKA MASIH TIDAK DISEDARIKAN.
OLEH YANG DEMIKIAN SEGALA UJIAN YANG DIBERIKAN KEPADA KITA ITU SELAIN DARI YANG LAINNYA ALLAH BERI DALAM (KEADAAN ATAU SITUASI KEJADIANNYA) AKAN SEGALA SESUATU HAL YANG DIPERTURUNKAN KEPADA KITA UMMATNYA ,IALAH DARI MANUSIA ITU SENDIRI YANG KADANGKALA ALLAH PERTEMUKAN ORANG (SAHABAT)YANG TAK SEMPURNA AKAN KELAKUANNYA DAN KEIMANANNYA KEPADA KITA ITU BUKAN UNTUK KITA CACI MAKI HINAKAN ADALAH ALLAH (BERKEHENDAKAN) UNTUK KITA PERBETULKAN KELAKUANNYA(FIQH)KEPADA DIRI SENDIRI DAN KEPADA MANUSIA ITU SENDIRI SELAIN DARI YANG(HAQ) ALLAH KEPADA UMMATNYA DAN YANG(HAQ)MANUSIA KEPADA ALLAH(PECIPTANYA) DAN AJARINYA CARA BAGAIMANA KITA KUATKAN DAN KUKUHKAN KEIMANAN KEPADA RUKUN IMAN DAN RUKUN ISLAM DENGAN CARA YANG DI TETAPKAN,KADANG ALLAH HANTAR KITA ORANG (SAHABAT)YANG SEMPURNA KEIMANANNYA DAN KELAKUAANNYA BUKAN UNTUK KITA MEMBAGGA DAN MENGAGUNG-AGUNGKANYA KERANA(ALLAH MAHA AGUNGAN)ADALAH UNTUK KITA (UMMATNYA)CONTOHI DAN PELAJARI DARINYA UNTUK MENGISI DAN PERBETULKAN SEGALA KEKURANGANNYA DIRI KITA (UMMATNYA),UNTUK MENCAPAI KEREDHAAN ILLAHI SELAIN DARI UJIAN-UJIANNYA DARI ALLAH AZAWAJJALLA.
APAPUN SEGALA UJIAN INI HARUSLAH KITA TEMPUHI DENGAN KEREDHAAN ILLAHI,MOHONLAH DENGAN SOLAT YANG (WAJIB)5WAKTU SEHARI SEMALAM SELAIN YANG (SUNNAT) DOA-DOANYA YANG DITETAPKAN KEPADA MANUSIA KEPADA ALLAH WAJIB MEMINTA SEGALA PERTOLONGAN DI DUNIA DAN BUKAN PENGHARAPAN KEPADA MANUSIA ITU SENDIRI(ALLAH YANG MEMBUKAKAN PINTU HATI SEKALIANNYA),KEPADA ALLAHLAH KITA MEMINTA AKAN SEGALA HAL DAN AKAN SEGALA SESUATU SEBELUM MEMULAKAN HAJATNYA DENGAN ZIKIRULLAH YANG TIDAK PUTUS SELEPAS SOLAT DAN SENTIASA DI DALAM HATI DENGAN KALIMAH' ASTAGFIRULLAH'(AKU MEMOHON KEAMPUNANMU TUHAN)TIDAK KIRA DALAM KEAADAAN APE SEKALIPUN SELAIN DARI ZIKIR-ZIKIR HARIAN YANG HARUS DI AMBIL KIRANYA TETAP DI PERBUATKAN MEMUJI KEBESARAN ALLAH TANDA KESYUKURAN YANG TIDAK TERHINGGA KEPADA YANG MAHA PENCIPTA YANG TIADA TANDINGANNYA ALLAH YANG SATU(ESA)SESUATU PEKERJAAN YANG DI LAKUKAN ATAU HENDAK DI LAKUKAN AKAN DI PERMUDAHKAN ALLAH KERANA KITA SEMUA INI MANUSIA' PENDOSA' YANG TIDAK PERNAH AKAN TIDAKNYA DI BURU OLEH KEJAHATAN DIRI SENDIRI TANPA MENGGUNAKAN AQAL FIKIRAN YANG WARAS YANG ALLAH CIPTAKAN KARUNIAANNYA KEPADA UMMATNYA SELAIN DARI GANNGGUAN DAN COBAAN SYAITAN DAN IBLIS YANG MENYESATKAN ANAK-ANAK ADAMNYA.
DIFINISI-1) ALLAH YANG(HAQ) (MAHA AGUNGAN)KEPADA UMMATNYA-(PEMERINTAH)YANG MENCIPTAKAN SEGALA SESUATU DI ALAM INI(LANGIT,BUMI,TUMBUHAH,HAIWAN DAN SE ISINYA (DUNIA)ADALAH KARUNIAANYA SEMENTARA KEPADA UMMATNYA(PINJAMAN KEPADA MANUSIA)DIA YANG MEMBERI DAN MENOLAK AKAN SESUATU APAPUN KEADAAN,SITUASI,KEJADIANYA-MANUSIA YANG(HAQ)WAJIB MENURUTI SEGALA AKAN PERINTAHNYA YANG WAJIB DILAKSANANKAN IAITU BERIMAN DENGAN RUKUN IMAN DAN ISLAM(KEKUATAN IMAN)TANPA KITA MEMBALASNYA DENGAN KELUH KESAHNYA(BERIKHLAS KEPADA ALLAH)DAN WAJIB MENINGGALKAN AKAN SESUATU PEKERJAAN ATAU LARANGANNYA.
DIFINASI-2)YANG(HAQ)MANUSIA KEPADA ALLAH-YAKIN AKAN KEUJUDAN ALLAH TUHAN SEMESTA ALAM-MEMOHON ,MEMINTA DENGAN BERDOA TIDAK PUTUS-PUTUS TANPA JEMU DENGAN DOA- DOANYA HANYA KEPADANYA,AKUR AKAN SEGALA PERINTAH DAN LARANGANNYA,BESYUKUR SETIAP HARI DENGAN MEMUJI DENGAN ZIKIR-ZIKIRNYA.AKUR UNTUK SEGALA YANG SESUATU YANG DI PERTURUNKAN (TAKDIRNYA)IKLASKAN HATI(REDHAKAN) AKAN SESUATU YANG DI PERTURUNKAN DARI SELAINNYA PEKARA-PEKARA(YANG WAJIB ,YANG SUNNAT,YANG HARUS MEMBEZA KAN AKAN SESUATU PERINTAHNYA HENDAKLAH DILAKSANAKAN) DAN MENINGGALKAN SEGALA SESUATU YANG WAJIB DI TINGGALKAN(KEMUNAFIKAN,KESYIRIKAN), SEMASA DI DUNIA PERJALANAN KE AKHIRATAN.
DIFINISINYA-KEMUNAFIKAN
DIANTARANYA;-
1)TAHU MAKNA ISLAM(PERINTAH DAN LARANGANNYA) TAPI TIDAK MELAKSANAKAN DENGAN BERSUNGGUH INGIN MELAKUKAN DAN MENANGGUHKAN AKAN SEGALA PERINTAHNYA DENGAN SENGAJA.
2)BANGGA DIRI RIAK SERTA TAKKABUR(SOMBONG DIRI KEPADA MANUSIA LAIN) KERANA DARJAT KETINGGIAN ILMUNYA DAN LAIN-LAINYA SEPERTI(KEKAYAAN,KECANTIKAN RUPA PARAS,KEBENDAAN,KEPANDAIAN)MERASA HEBAT DAN BANGGA DIRI DALAM HATI(BERNIAT)
3) MENUNJUKAN RASA KEHEBATAN ITU MELALUI (BAHASA TUBUH,TUTUR KATA)KEPADA KHALAYAK RAMAI SEOLAH DIALAH YANG PALING SEMPURNA DIANTARA SEMUA MANUSIA.
4)MENGEJI AKAN SESUATU YANG DI PANDANG TIDAK ELOK MEMUJI HANYA YANG DILIHAT CANTIK DAN SEMPURNANYA SAHAJA(BURUK,CANTIK,GEMUK,MAKANAN TIDAK SEDAP DICACI MAKI HINAKAN).
5)MENCERITAKAN DAN MEMPERBANDINGKAN CIPTAANNYA(ELOK ATAU TIDAK ELOK,CANTIK ATAU HODOH,TAK SUKA ATAU SUKA,BENCI ATAU TIDAK BENCI ATAU YANG SEWAKTU DENGAN MAKSUDNYA MEMPERTIKAIKAN KEJADIANNYA HARTA BENDANYA YANG DI CIPTAKAN)
6)MEMILIH-MILIH MAKANAN(JIKA TAK SEDAP DIBUANG ATAU DI CACI DAN MARAH)
7)SEGALA KURNIAAN YANG ELOK SAHAJA DI PUJIKAN DAN SEGALA KEJADIAN KURNIAAN YANG TIDAK ELOK DAN CANTIK DI KUTUK DI HINA DAN DI PERKATAKAN.
8)TIDAK REDHA ATAS SEGALA SESUATU KEJADIAAN DAN SESUATU KEBENDAAN DAN SEMUA CIPTAANNYA.
9)PERKARA YANG ELOK ATAU TIDAK ELOK DI WARTAKAN DI CERITAKAN KESANA SINI MENUNJUKKAN PROTES(BERNIAT-RASA TIDAK PUAS HATI DENGAN SEGALA SESUATU HAL ATAU KEJADIAN).
10)DAN LAIN-LAINNYA YANG BOLEH MEMPERSEKUTUKAN ALLAH(DI BAB YANG LAIN DALAM TOPIK LAIN-IN SHA ALLAH AKAN MENYUSUL.
DIFINISI;-KESYIRIKAN.
DIANTARANYA-
1)TIDAK PERCAYA KEPADA KITAB AL-QURAN DAN HADIST NABI.(TERTANYA TANYA DALAM HATI DAN FIKIRANNYA TENTANG KESAHIHANNYA)
2)TIDAK PERCAYA PADA HARI KIAMAT.(TERTANYA TANYA BETUL ATAU TIDAKNYA KEJADIAN INI BERLAKU )
3)TIDAK YAKIN AKAN KEKUASAAN ALLAH MENCIPTAKAN AKAN SESUATU.
4)TIDAK PERCAYA DAN YAKIN KE UJUDAN ALLAH SEPERTI MELOPONG LOPONGKAN MULUT DAN MATA BILA MENDENGARKAN CERAMAH AGAMA DARI USTAZ DAN KIYAI YANG DI IKTIRAFKAN MENYAMPAIKAN AJARAN ISLAM YANG PATUT DI IKUT )
5)PERCAYAKAN TANGKAL LEBIH DARI KEKUASAAN ALLAH.
6)PERCAYA KEPADA BOMOH.
7)PERCAYA PADA UBATAN DAN DOKTOR TANPA MEMIKIRKAN BAHAWA ALLAH YANG MEMBERIKAN KESEMBUHANNYA.
TERDAPAT BANYAK LAGI KESYIRIKAN KEPADA ALLAH(KECIL DAN BESAR)DI BAB YANG LAIN IN SHA ALLAH AKAN DI KOGSIKAN.MAKA KEIMANANLAH MENYELAMATKAN KITA DARI KESYIRIKAN KEPADA ALLAH.BERIMANLAH KEPADA RUKUN IMAN DAN ISLAM BERPANDUKAN SEBUAH ALQURAN DAN HADIST NABI SAW NESCAYA KITA LAH ORANG-ORANG YANG BERIMAN KEPADA ALLAH.
LAYAKNYA SEPERTI MEMFITNAHKAN KEJADIAN ALLAH) DAN YANG BOLE DI HUKUMKAN ALLAH IAITU MEMPERSEKUTUKAN DAN MENSYIRIKKAN ALLAH ADALAH KEMUNAFIKAN DIRI SENDIRI KEPADA ALLAH(TIADA YANG MAHA TINGGI HEBATNYA AKAN SESUATU APA PUN KEJADIAN CIPTAANYA SELAIN DARI KEKUASAAN ALLAH AZZAWAJALLA)
SEGALA PANDUAN DAN SEGALANYA PENGHARAPANYA ALLAH BERKEHENDAKAN DALAM KESATUAN(NAUGAN)MEMBENARAN
SEMOGA ALLAH MEMAAFKAN HAMBA DAN SEKALIANNYA DIMUKA BUMI INI TIADA TERKECUALINYA...AMIN AMIN AMIN YA RABBAL ALAMIN....
ORANG YANG CERDIK PANDAI AKAN MEMANDANG KEPADA ISI ILMUAN YANG DISAMPAIKAN BUKAN MEMANDANG SIAPA YANG MENYAMPAIKAN DAN MEMILIH MILIH ORANG YANG MENYAMPAIKAN.
WALLAHUALAM....
Ulasan